BESKYTTELSE AV PERSONOPPLYSNINGER
Å skape nye ting, bevare verdier, forme fremtiden. Som ledende leverandør av byggematerialer og konstruksjonssystemer tar Knauf ansvar for bærekraftig, ressursbesparende bygging, modernisering og renovering. Dessuten legger vi svært stor vekt på å beskytte dine personopplysninger. Derfor respekterer vi ditt personvern slik at du skal kunne ha like stor tillit til oss når det gjelder datavern som med bygg og konstruksjon. Vi ønsker derfor å gi deg klar og tydelig informasjon om på hvilket grunnlag vi behandler dine personopplysinger, samt hvor lenge vi lagrer dem. På den måten kan du selv bestemme hvilke formål vi skal legge til grunn for behandlingen av dine opplysninger. Hvis du ikke lenger ønsker at vi skal behandle personopplysningene dine, trenger du bare å gi oss beskjed om dette, for eksempel via e-post til [email protected].
Denne personvernerklæringen (i tillegg til eventuelle andre dokumenter det her refereres til) fastsetter vårt grunnlag for behandling av personopplysningene vi henter inn fra deg eller som du oppgir til oss i forbindelse med våre rekrutteringsprosedyrer. Vennligst les gjennom hele erklæringen nøye slik at du forstår hvordan vi behandler dine personopplysninger.
Vi bruker plattformen (Teamtailor) som dataansvarlig for å tiltrekke oss kandidater og administrere rekrutteringsprosessen («Tjenesten»).
Når du søker på en ledig stilling som vi har utlyst, vil denne personvernerklæringen gjelde for vår behandling av dine personopplysninger. Når du søker på en stilling gjennom en karrierenettside eller lignende nettbasert tjenesteleverandør, ber vi deg være oppmerksom på at den aktuelle karrierenettsiden kan lagre dine personopplysninger. Enhver form for bruk som en karrierenettside eller tilsvarende tjenesteleverandør gjør av dine personopplysninger, vil være i samsvar med deres retningslinjer for personvern.
KONTAKT
Ansvarlig enhet for behandling av personopplysninger innenfor denne nettsiden er:
Norgips Norge AS
Svelvikveien 625
3060 Svelvik
Telefon: 33 78 48 00
Epost: [email protected]
Hvis du har noen spørsmål om datavern, kan du når som helst ta kontakt med databehandleren i vårt selskap:
DINE PERSONOPPLYSNINGER
Personopplysninger om deg som vi samler inn
Vi innsamler og behandler alle eller noen av følgende opplysninger fra deg:
Kontaktinformasjon: Navn, e-post, postadresse, telefonnummer, profil på sosiale medier.
Informasjon som du laster opp på tjenesten: CV, referansebrev, kvalifikasjoner, bilder o.l. knyttet til din arbeidserfaring, -historikk og ferdigheter.
Informasjon fra intervjuer: Informasjon som du gir oss i anledning vanlige intervjuer og/eller videointervjuer. Resultater fra tester som du har gjennomført i forbindelse med en rekrutteringsprosess.
Tekniske data: Informasjon om din bruk av tjenesten (f.eks. URL-en du bruker når du går inn på karrierenettsiden, din IP-adresse, unike enhets-ID, språk, operasjonssystem m.m.)
Undersøkelser: Dine svar på undersøkelser som vi kan bruke til analyseformål, selv om du ikke er forpliktet til å svare på disse.
Hvis du ikke er i stand til å gi oss de personopplysningene som er nevnt ovenfor, gjør vi oppmerksom på at vi ikke nødvendigvis vil kunne tilby deg tjenesten i sin helhet. Videre gjør vi oppmerksom på at vi vil behandle alle personopplysningene som du gir oss i forbindelse med tjenesten. Derfor ber vi om at du kun gir oss informasjon som er nødvendig, og ingen sensitive personopplysninger. Med sensitive personopplysninger menes personopplysninger som angir rasemessig eller etnisk opphav, politiske oppfatninger, religiøs eller filosofisk overbevisning, medlemskap i fagforening, samt behandling av genetisk data, biometrisk data med formål om å identifisere en person, samt data vedrørende helse, sexliv eller seksuell legning.
Data vi samler inn fra andre kilder
Hvis du søker på en utlyst stilling eller tar kontakt med oss via din profil på sosiale medier, f.eks. LinkedIn, vil vi innhente dine personopplysninger fra den aktuelle profilen og synkronisere disse med tjenesten.
Tjenesten gir oss muligheten til å innhente data om deg fra tredjepartsleverandører og synkronisere disse med tjenesten. Dette kan blant annet være dine personopplysninger, med formål om å danne en bedre forståelse for hvorvidt du er egnet til en spesifikk rolle, samt å videreutvikle og forbedre våre tjenester.
Vi kan også motta dine personopplysinger fra en part som anbefaler deg som kandidat til en bestemt utlyst stilling eller til vår virksomhet generelt.
Rettslig grunnlag for behandling
Nasjonal lov: Hvis du søker på en stilling hos oss og oppgir dine personopplysninger i denne forbindelse, vil vi behandle disse opplysningene med formål om å gjennomføre en søknadsprosedyre for å kunne ta en beslutning vedrørende et eventuelt ansettelsesforhold. Det rettslige grunnlaget i dette henseende er artikkel 88 av personvernforordningen samt personopplysningsloven.
Oppfyllelse av en kontrakt eller før inngåelse av en kontrakt: Hvis behandlingen er nødvendig for å oppfylle en kontrakt hvor den registrerte personen inngår som en part, eller for å iverksette tiltak på forespørsel fra den registrerte personen før kontrakten inngås, iht. personvernforordningen art. 6 (1) bokstav b.
Legitime interesser: I tilfeller hvor det er i vår legitime interesse å behandle dine personopplysninger, har vi gjort en generell vurdering hvor vi har veid våre legitime interesser opp mot dine interesser og rettigheter, med den konklusjon at våre interesser ikke bryter med dine interesser, iht. personvernforordningen art. 6 (1) bokstav f.
Samtykke: Hvis det ikke lenger er i vår legitime interesse å behandle dine personopplysninger, vil vi be deg om ditt samtykke til å fortsette behandlingen av dine personopplysninger. Eksempelvis vil behandling av personopplysninger som foregår gjennom informasjonskapsler, være basert på ditt samtykke som rettslig grunnlag for behandling, iht. personvernforordningen art. 6 (1) bokstav a, art. 7.
Rettslig forpliktelse: Vi kan være forpliktet til å videregi opplysninger om deg på grunn av en rettslig forpliktelse dersom dette kreves av rettshåndhevende organer eller myndigheter som opptrer på vegne av loven. Det rettslige grunnlaget for slike tilfeller er personvernforordningen, art. 6 (1) bokstav c.
Når vi samler inn dine personopplysninger
Vi samler inn dine personopplysninger når du:
- Sender oss en jobbsøknad via vår karrierenettside, eller via din profil på sosiale medier, eller via eksterne karrierenettsider.
- Kontakter oss for å bli tatt i betraktning med tanke på fremtidige jobbsøknader og holdt oppdatert om ledige stillinger, enten direkte på vår karrierenettside eller via din profil på sosiale medier.
- Tar kontakt med noen av våre ansatte via tjenesten.
- Sender oss opplysninger i forbindelse med en søknadsprosess.
- Sender tilbakemelding under eller etter en rekrutteringsprosess.
FORMÅLET MED BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER
Databehandling ved bruk av vår nettside
Hvis du besøker nettstedet vårt uten å registrere deg eller gi oss opplysninger på annet vis, vil vi kun behandle de personopplysningene som din nettleser overfører til vår server og som er teknisk nødvendige for at vårt nettsted skal vises på riktig måte, samt for å sikre stabilitet og sikkerhet. Dette kan blant annet være følgende data (heretter omtalt som «loggdata»):
- Dato og tidspunkt for aksessering
- URL for forrige besøkte side (henvisende URL)
- fil som gjenfinnes
- mengde overført data
- beskjed om hvorvidt gjenfinningen lykkes
- nettlesertype og -versjon
- operasjonssystem og versjon
- IP-adressen til datamaskinen som brukes
Disse opplysningene blir behandlet av følgende årsaker:
(1) for å sikre et vellykket tilkoblingsoppsett for nettsiden,
(2) for å sikre at nettsiden er brukervennlig,
(3) sikkerhet og stabilitet i systemet, samt for å spore uautoriserte innloggingsforsøk og uvedkommende som bruker webserveren.
Loggdata lagres i tretti dager før de blir slettet.
Det rettslige grunnlaget er vår legitime interesse. Vi har en legitim interesse for å sørge for at tele-/media-tjenesten holdes sikker og stabil, samt for å forsvare oss mot og anmelde cyberangrep.
Opplysningene vi samler inn, videreformidler vi internt til de relevante avdelingene samt til andre tilknyttede selskaper i Knauf-konsernet, https://www.knauf.de/profi/wir-bei-knauf/ueber-uns/, eller til eksterne tjenesteleverandører, entreprenører (f.eks. drifting, administrasjonssystem for innhold) for behandling etter de aktuelle behovene (for presentasjon av nettsiden og opprettelse av innhold).
Behandling av opplysninger i forbindelse med din søknad
Formålet med å behandle personopplysninger via tjenesten er å finne og ansette egnede kandidater samt å kommunisere med og vurdere kandidater ut fra aktuelle og/eller fremtidige rekrutteringsbehov. Følgelig må vi samle inn dine personopplysninger slik at du skal kunne søke på en stilling eller kontakte oss. Vi behandler kun personopplysninger som er av relevans for rekrutteringsprosessen, og personopplysninger blir kun gjort tilgjengelige for dem som trenger opplysningene for å oppfylle dette formålet.
Vi samler inn opplysninger om deg for å:
- Vurdere din søknad med hensyn til en stilling som du har søkt på.
- Vurdere din søknad med hensyn til andre stillinger.
- Kommunisere med deg i forbindelse med rekrutteringsprosessen.
- Oppgradere informasjon som vi mottar fra deg ut fra informasjon som vi innhenter fra tredjepartsleverandører.
- Finne de riktige kandidatene for våre utlyste stillinger.
- Forbedre tjenesten.
Skulle din søknad avslås, vil dine personopplysninger blir slettet senest 3 måneder etter avslaget.
Andre aktiviteter
Du har flere muligheter for å kontakte oss eller motta nyheter. Av denne grunn er det ved jevne mellomrom nødvendig med ytterligere personopplysninger, og disse må vi behandle for å kunne tilby den aktuelle tjenesten.
Nettbaserte møter
Knauf-konsernet benytter seg av eksterne tjenesteleverandører for å gjennomføre nettbaserte møter (telefon- og videokonferanser, webinarer m.m.). Når man deltar på et nettbasert møte, blir følgende typer personopplysninger behandlet:
- For teknisk drift: opplysninger om deltakerne, herunder navn eller brukernavn, telefonnummer/e-postadresse, profilbilde (valgfritt), deltakerens IP-adresse, kamera/profilbilde; møtets betegnelse/emne, møte-ID, passord hvis relevant, plassering; tekst-, lyd- og videodata hvis deltakeren benytter en chat-funksjon og mikrofonen og/eller kameraet på terminalenheten
- Øvrige personopplysninger som møtedeltakerne oppgir
- Opptak (audio/video) av nettbaserte møter vil av prinsipp ikke forekomme, med mindre alle møtedeltakerne på forhånd samtykker til opptaket.
Enheten som er ansvarlig for behandling av personopplysninger i forbindelse med nettbaserte møter, vil normalt være det selskapet innenfor Knauf-konsernet som inviterer dem til møtet. En oversikt over Knauf-selskaper finnes her: https://www.knauf.de/profi/wir-bei-knauf/ueber-uns/.
Dersom det nettbaserte møtet gjennomføres i sammenheng med et eksisterende eller planlagt kontraktsforhold, vil kontraktsforholdet utgjøre det rettslige grunnlaget for gjennomføringen.
Hvis det ikke finnes noe kontraktsforhold (allerede), vil behandlingen være basert på vår legitime interesse i en effektiv gjennomføring av nettbaserte møter. I denne sammenheng vil det rettslige grunnlaget være art. 6, nr. 1, bokstav f i personvernforordningen.
I enkelttilfeller hvor det kan være nyttig å gjennomføre opptak, vil dette kun forekomme hvis deltakerne er informert om det og har samtykket til opptaket (iht. art. 6 (1) bokstav a i personvernforordningen).
Dine opplysninger blir slettet når de ikke lenger er nødvendige for det tiltenkte formålet.
Knauf-arrangementer
Ved påmelding til arrangementer ved Knauf-konsernet, behandler vi personopplysningene som du oppgir, blant annet navn, adresse, e-post og telefonnummer.
Formålet med behandlingen er å håndtere påmeldingen din, samt å koordinere og planlegge ulike aspekter ved arrangementet og å tilby deg persontilpasset støtte i forbindelse med arrangementet.
I etterkant av seminaret blir opplysningene kun videreformidlet internt til relevante avdelinger for behandling og støtte.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen av dine personopplysninger er art. 6 (1) bokstav b i personvernforordningen, dersom dine opplysninger er nødvendige for gjennomføringen av arrangementet.
Dine opplysninger blir slettet når de ikke lenger er nødvendige for det tiltenkte formålet.
Generell korrespondanse
Vår behandling av dine personopplysninger, bl.a. navn, adresse, e-post når du kontakter eller benytter vår nettside eller dets innhold, er utelukkende basert på ditt samtykke iht. 6 (1) bokstav a i personvernforordningen eller på grunnlag av art. 6 (1) bokstav f i personvernforordningen.
Vår legitime interesse er å besvare din forespørsel. Hvis du tar kontakt med oss med den hensikt å inngå en avtale, vil art. 6 nr. 1 bokstav b i personvernforordningen utgjøre ytterligere rettslig grunnlag for behandlingen.
Vi behandler de opplysningene du oppgir i denne forbindelse, og som vi kan ha tilgang til med tanke på å kontakte og kommunisere med våre interesserte parter og potensielle interesserte parter. Dette er også vår legitime interesse ved behandlingen av personopplysninger, i henhold til art. 6 nr. 1 p. 1 bokstav f i personvernforordningen.
Dine opplysninger blir slettet når de ikke lenger er nødvendige for det tiltenkte formålet.
Automatisert beslutningstaking/profilering
Tjenesten gjør oss i stand til å velge ut egnede kandidater. Disse vurderes ut fra kriterier som er spesifikt fastsatt av oss, eller som er typiske for den aktuelle stillingen du har søkt på. Prosessen med å finne passende kandidater foregår automatisk. Imidlertid vil enhver beslutning om hvem vi ansetter i den aktuelle stillingen, bli tatt av våre medarbeidere. Denne prosessen vil være basert på legitime interesser i å gjøre det lettere å identifisere kandidater som har større sannsynlighet for å bli ansatt. Prosessen tar ikke hensyn til sentrale personlige egenskaper, og den er fullstendig anonym. Vi bruker ikke fullt automatisert beslutningstaking iht. art. 22 av personvernforordningen.
Videregivelse av dine personopplysninger
Vi vil videreformidle dine data til behandlere innenfor tjenesten og andre tredjeparts tjenesteleverandører (tilknyttet tjenesten), som kun vil benytte den i samsvar med våre instruksjoner og for øvrig i henhold til loven. Vi kan også dele dine personopplysninger med myndigheter for å overholde juridiske forpliktelser eller for å treffe beslutninger.
Videre kan vi dele dine personopplysninger under følgende omstendigheter:
Vi kan videregi personopplysninger i tilfeller hvor loven krever det (blant annet, men ikke begrenset til, ordre fra myndighetene eller stevning, hvor vi vil bestride avgjørelsen før vi videregir opplysningene), eller hvis vi i beste tro mener at det med rimelighet kan anses som nødvendig (i) for å besvare krav som rettes mot oss eller for å handle i samsvar med den juridiske prosessen (for eksempel anmodning om fremleggelse av dokumenter, stevninger eller rettslige kjennelser); (ii) for å håndheve eller administrere våre retningslinjer og avtaler med brukere; (iii) for forebygging av svindel, risikovurdering, etterforskning, kundestøtte, produktutvikling og feilsøking, herunder etterforskning av brudd på våre vilkår eller avtaler med andre; eller (iv) for å beskytte våre rettigheter, vår eiendom eller sikkerhet, våre brukere, forretningspartnere eller allmennheten.
Vi kan også selge, overføre eller på andre måter dele noen eller alle våre eiendeler, inkludert dine personopplysninger, i forbindelse med fusjon, oppkjøp, omorganisering eller salg av eiendeler eller i tilfelle konkurs. I slike tilfeller vil vi treffe forretningsmessig rimelige tiltak for å varsle våre brukere dersom deres personopplysninger vil komme til å bli videregitt eller overført og/eller vil bli gjenstand for andre retningslinjer for personvern.
HVORDAN VI LAGRER DINE PERSONOPPLYSNINGER
Sikkerhet
Vi iverksetter nødvendige tiltak for å sikre at dine personopplysninger holdes trygge. Dette omfatter blant annet sikkerhetstiltak for å hindre at de utilsiktet kommer på avveie, blir brukt av uvedkommende eller at noen får uautorisert tilgang til dem. Adgangen til dine personopplysninger er begrenset til parter som har et genuint forretningsmessig behov for opplysningene. De som behandler dine personopplysninger, vil kun gjøre det på lovlig vis, og de vil være underlagt taushetsplikt.
Hvor vi lagrer dine personopplysninger
Hvis du befinner deg i EU/EØS, vil dataene som vi samler inn fra deg og behandler ved hjelp av tjenesten, kun lagres innenfor EU/EØS, og på enheter som er fysisk plassert innenfor EU/EØS, eller tredjeland som av Europakommisjonen anses å ha et tilstrekkelig høyt sikkerhetsnivå, eller av leverandører som har inngått bindende avtaler som er fullt forenlige med lovligheten av overføringer til tredjeland. Ved å sende oss dine personopplysninger samtykker du til denne typen overføring, lagring eller behandling.
Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?
Dine data blir behandlet så lenge det er nødvendig for formålet knyttet til personopplysningene og vi har rettslig grunnlag for å behandle dem. Personopplysningene som behandles med samtykke som rettsgrunnlag, vil bare behandles så lenge vi har gyldig samtykke. Vi vil slette dine personopplysinger dersom du sender oss en skriftlig anmodning om dette.
Etter at vi har gjennomført en rekruttering, er vi lovpålagt å lagre visse opplysninger. Dersom vi behandler dine personopplysninger for dette formålet, vil vi sørge for at de kun blir behandlet for de formålene som er angitt i lovgivningen.
DINE RETTIGHETER
Rett til innsyn (personvernforordningen art. 15)
Du har rett til innsyn i personopplysningene om deg som behandles. Denne retten kan normalt utøves kostnadsfritt, men vi forbeholder oss retten til å fakturere et administrasjonsgebyr.
Rett til retting (personvernforordningen art. 16)
Du har rett til å be om at vi korrigerer personopplysninger vi behandler, dersom disse skulle være feilaktige eller misvisende.
Rett til begrensning av behandling (personvernforordningen art. 18)
Du har rett til å begrense behandlingen av dine personopplysninger såfremt det er i samsvar med de rettslige kravene (se personvernforordningen art. 18 (1)).
Rett til sletting (personvernforordningen art. 17)
Du har rett til å be om å få slettet dine personopplysninger. Vi gjør oppmerksom på at det kan være situasjoner hvor vi er pålagt å behandle dine personopplysninger, blant annet for å besvare rettslige krav som rettes mot oss.
Rett til dataportabilitet (personvernforordningen art. 20)
Du har rett til motta dine personopplysninger i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format (personvernforordningen art. 20).
Rett til å protestere (personvernforordningen art. 21)
Du har rett til når som helst å protestere mot behandlingen av dine personopplysninger basert på personvernforordningen art. 6 (1) bokstav e eller f.
Dessuten har du rett til å inngi en klage overfor en tilsynsmyndighet i henhold til personvernforordningen art. 77 i forbindelse med personvernforordningen art. 19.
Rett til å trekke tilbake (personvernforordningen art. 7 (3))
Du har rett til når som helst å trekke tilbake ditt samtykke. Vi gjør oppmerksom på at det kan være situasjoner hvor vi er autorisert til videre behandling av dine personopplysninger, spesielt dersom denne behandlingen er nødvendig for å innfri rettslige og lovpålagte forpliktelser.
Rett til å inngi en klage
I henhold til personvernforordningen er du berettiget til å inngi en klage overfor en tilsynsmyndighet, fortrinnsvis i EU (eller EØS) i det landet hvor du jobber, vanligvis bor eller hvor det angivelige personvernsbruddet skal ha forekommet.
Tilsynsmyndigheten i Norge er:
Datatilsynet
www.datatilsynet.no
Informasjonskapsler
Vår karrierenettside bruker informasjonskapsler. Du kan godkjenne eller nekte å bli sporet med disse informasjonskapslene ved å angi hva du foretrekker på linjen som kommer til syne den første gangen du besøker vår karrierenettside. For nærmere opplysninger om informasjonskapsler som brukes på vår karrierenettside, se våre Retningslinjer for informasjonskapsler.
Bruk ved mindreårige
Brukere som er yngre enn seksten år gamle, har ikke tillatelse til å bruke og/eller sende inn sine personopplysninger via vår tjeneste. Hvis du blir gjort oppmerksom på en person på seksten år eller yngre som bruker vår tjeneste, vennligst ta kontakt med oss slik at vi kan undersøke saken og fjerne opplysningene til vedkommende.
Tredjeparts nettsider
Vår nettside kan inneholde lenker til nettsider som eies og/eller drives av tredjeparter inkludert, men ikke begrenset til, nettsider som eies og/eller drives av tredjeparter. Vi er ikke ansvarlige for disse nettsidenes innhold og praksis hva angår personvern. Disse tredjepartsnettsidene har sine egne retningslinjer for personvern og innhenting av opplysninger, og vi har ingen form for erstatningsansvar eller annen type ansvar knyttet til disse.
Endringer
Vi har rett til å gjøre endringer eller tilføyelser på denne personvernerklæringen. Den siste versjonen av personvernerklæringen vil alltid være å finne på vår karrierenettside. Datoen øverst på denne personvernerklæringen angir når den sist ble oppdatert.